< zpět

Mandala meditace nám umožní se opět navrátit do svého středu, rozhýbat a rozpohybovat nejen naše tělo, ale i rozšířit možnosti naší mysli a zároveň stejně jako všechny ostatní meditace v nás rozvíjí schopnosti našeho vnitřního pozorovatele. Mandala byla původně hlavní ranní meditací u Osha. Když se u Osha objevilo více lidí ze západu, tak vymyslel Dynamickou meditaci, která se pak stala hlavní ranní meditací.

Meditace Mandala nepracuje přímo s emocemi, i když samozřejmě i zde se nám naše emoce objevují, ale rozproudí energii v těle (běh na místě), umocňuje naši schopnost otevřít se a odevzdat se (jemné pohyby v sedě), rozšiřuje naše využívání různých částí našeho mozku (pohyby očí) a prohlubuje naše vědomí (ticho).

Meditace Mandala se obvykle dělá ráno a trvá jednu hodinu. Opět k ní byla složena speciální hudba Deuterem, kterou lze stáhnout na New Earth Records, Ulozto, iTunes, www.osho.com (či zakoupit na CD v různých knihkupectvích a čajovnách). Má čtyři části, které trvají vždy 15 min.

Po celou dobu meditace je důležité zůstávat vědomý a bdělý. Být pozorovatelem všeho, co se děje v našem těle, v naší mysli i vně nás.

První část (15 min): běh na místě

Běžíte na místě, zvedáte kolena dopředu (nezakopává se dozadu). Pomáhá mít oči zafixované na jeden bod na stěně. Je dobré být uvolněn, ale dát do běhu energii. Zvedat kolena vysoko. Začněte pomalu a postupně se nechte vést velmi inspirativní energickou hudbou – bubnováním, která se zvedá a klesá jako vlna intenzity. Dýchejte. Zapomeňte na mysl, zapomeňte na tělo, jen běžte, běžte dál.

Druhá část (15 min): rákos ve vánku

Sedněte si s rovnými zády. (Velmi dobré je sedět na zemi v tureckém sedu, ale pokud vám to dělá potíže, můžete sedět i jiným způsobem). Oči zavřené, ústa pootevřená (čelist uvolněná). Jemně pohybujte horní částí svého těla, pohyb vychází z pánve, rovná záda. Je to takový jemný pohyb jako pohyb rákosí ve vánku. Mohou to být například jemné pomalé krouživé pohyby celé horní části těla. Je zde krásná hudba se zvuky moře, která vás povede. Energie, kterou jste rozproudili v první části je takto nasměrována do oblasti hary (energetický střed 2 palce pod pupkem), do středu energetického těla.

Třetí část (15 min): kroužení očí

Lehněte si na zem na záda, oči otevřené. Kružte očima co nejvíce po periferii zorného pole ve směru hodinových ručiček co nejrychleji, co to jde. Hlava zůstává v klidu bez pohybu. Ústa pootevřená, čelist uvolněná. Jemný pravidelný dech. (Pokud by vám vyhovovalo kroužit spíše druhým směrem, tak to je také v pořádku.) Krouživé pohyby soustřeďují energii do třetího oka.

Pohyby očí jsou mocnou technikou využívanou už dávnými jógíny až po moderní terapie traumatu. Pohyby očí nám říkají, jakou část mozku právě aktivujeme a tak i opačně můžeme aktivovat části mozku pomocí pohybů očí. Díky těmto pohybům se tak dostáváme do míst v našem mozku, která obvykle nenavštěvujeme a nevyužíváme.

Čtvrtá část (15 min): ticho

Zůstaňte ležet, jen zavřete oči. Toto je vlastní fáze meditace, kdy se stáváme svědkem. Jsme v úplném klidu a pozorujeme: myšlenky, procházející naší myslí – emoce a pocity, vjemy našeho těla – obrazy, představy – zvuky – jemné pohyby v našem těle atd. Stáváme se zrcadlem. Zrcadlo zrcadlí, nedrží si nic a nic neodmítá. Zrcadlo zrcadlí to, co je. Nevybírá si, že toto nechci a tamto si chci ponechat. Nehodnotí a nekomentuje. V každodenním světě jsme většinou chyceni do těchto her naší mysli – toto se mi líbí, tamto se mi nelíbí – když se nám podaří stát se na chvíli jen zrcadlem (nezúčastněným svědkem) – otevírá se nám prostor svobody, klidu a ticha. Tento klid tam je, ale ne protože bychom jej chtěli (to už si opět mysl něco vybrala), ale protože jsme řekli ano tomu, co je a dokážeme to pozorovat.



Související: